Yair Han - Photo Guide

Yair Han - Photo Guide
הצטרפו לסדנאות שלי

יום שבת, 15 בספטמבר 2012

מבוא לצילום חרקים במאקרו

מבוא לצילום חרקים במאקרו
נכתב ע"י: יאיר חן צלם

למרות המוניטין שלהם כמזיקים, טריליונים של חרקים, עכבישים, ומעופפים זעירים המאכלסים את כדור הארץ יכולים להפוך לכמה מנושאי התקריב המרתקים והדרמטיים ביותר בצילום. חרקים זעירים סביבות הגידול שלהם מציעים לצלם מאקרו כמות בלתי מוגבלת של צבע, ומרקם לאינסוף שעות של התמקדות ותיעוד. החרקים, ייחודיים כמו כמונו, לכל אחד צורה קצת שונה וצבע מעט שונה. הם כמובן רבים יותר מאיתנו כך שלא תהיה בעיה לאתר אותם ואחד היתרונות הגדולים בצילום חרקים שאפילו לא צריך לקבל  "שחרור מודל" אחרי שאתה מצלם אותם!
במשך רוב חודשי השנה, ניתן למצוא חרקים כמעט בכל מקום, ורוב הנושאים יהיו יותר משמחים להצטלם, אם רק נלמד כיצד למצוא אותם, נפתח גישה לצילום המודלים הזעירים האלו ונלמד להרכיב תמונת מקרו מעניינת ומושכת.

מה פירוש "בגודל טבעי" ?

מה פירוש "מאקרו אמיתי", מאקרו אמיתי היא היכולת ליצור תמונה על מישור החיישן הדיגיטאלי בגודל שהיא בחיים האמיתיים. זה המקום שבו אנחנו באמת משתמשים במונח "בגודל טבעי" או "ההגדלה  1:1 " כפי שהוא משמש בלשון מאקרו. "הגדלה" זהו מונח חשוב כי בצילום מאקרו האמיתי אינו כרוך בהתקרבות לנושא, במקום זאת, אנו מסתמכים על העדשה עצמה כדי להגדיל את התמונה שתוקרן על מישור החיישן הדיגיטאלי .במילים אחרות, רק בגלל שלמצלמה שלך יש מרחק מיקוד מינימאלי של 2 ס"מ זה לא אומר שהיא יכולה לייצר תמונה "בגודל טבעי". כלומר להתקרבות אל הנושא אין שום קשר עם מאקרו. צילום מאקרו אמיתי זה בעיקר מאפייני הגדלה של העדשה. ובכל זאת, רק בגלל שאין לך עדשת מאקרו אמיתית לא אומר שאתה לא יכול לקבל תקריב של חרק גדול ויפה

בדיקת ציוד

אם נרצה להגיע מעבר לצילום תקריב טיפוסי, נצטרך להיכנס לעולם של צילום מאקרו אמיתי, ונצטרך ציוד מאקרו ייעודי. אפשרויות השונות לציוד לצילום מאקרו הן רבות עשויות לכלול כולל עדשות מאקרו (הערה: רק בגלל כתוב על העדשה "מאקרו" זה לא אומר שזה באמת מאקרו 1:1), צינורות הרחבה, פילטרי תקריב, מפוח, וטבעות היפוך עדשה. שני האחרונים, יעילים, אבל בעייתיים יותר מאשר שלושת הראשונים, אז לצורך הדיון ניצמד לשלושת הראשונים ואחר"כ ארחיב גם על השאר.


עדשת מאקרו אמיתי: כאן זה המקום לומר שאני משתמש במושג "מאקרו אמיתי" כיוון שישנן לא מעט עדשות שכתוב עליהן מאקרו אבל הן לא ממש מסוגלות לעשות מאקרו אמיתי אלא, כמעט מאקרו. אם כן, עדשת מאקרו אמיתי זוהי עדשה ייעודית המגדילה 1:1 כלומר, כל מ"מ במציאות יתועד בגודלו הטבעי על החיישן ובכך לא יתאפשר לצלם אובייקט הגדול מגודל החיישן בשלמותו. עדשת המאקרו אינה דורשת שום ציוד נוסף או מיוחד כדי להשיג הגדלת מאקרו אמיתי, למרות שאפשר לקבל הגדלה יותר גדולה בעזרת אביזרים כמו צינורות או טבעות הארכה ו / או פילטרי תקריב. עדשות מאקרו אמיתי, אלה הן עדשות "פריים", כלומר הן עדשות בעלות אורך מוקד קבוע, בדרך כלל 50 מ"מ, 100 מ"מ, או 180 מ"מ. כמעט כל יצרנית עדשות 35 מ"מ מייצרת עדשות מאקרו אמיתי, ובכן, מדוע לקנות עדשת מאקרו אמיתי של 180 מ"מ במחיר 1600$ ולא לקנות עדשת 50 מ"מ ב 600$ אז התשובה פשוטה, מרחק מיקוד המינימאלי לקבלת הגדלה 1:1. בעדשות 50-60 מ"מ מרחק המיקוד לקבלת ההגדלה המקסימאלי הוא 25-30 ס"מ בעוד שבעדשת 180 מ"מ המרחק לקבלת ההגדלה המקסימאלית הוא 50 ס"מ לאלו שיצלמו אובייקטים דוממים אין משמעות אמיתית לנתון הזה אבל לאלו שמעוניינים בצילום חרקים זה יכול להיות מאוד משמעותי ובעצם ההבדל בין תמונה לבין "גם בתמונה הזו החרק ברח". ולכן אלו המתעתדים להפיק תמונות מעולמם של החרקים, העדיפו עדשה ארוכת מוקד ככל שניתן.

צינורות/טבעת הארכה: אלו הם צינורות חלולים אשר ממוקמים בין העדשה לבין גוף המצלמה, והם פשוט מזיזים את בסיס העדשה רחוק ממישור החיישן הדיגיטאלי, ובכך מאפשרים להגביר את ההגדלה. מכיוון שאין עדשות או זכוכית בטבעת הארכה (רק אוויר), איכות התמונה לא תיפגע על ידי אופטיקה באיכות פחותה מאשר העדשה שאתה משתמש, יתכן איבוד אור מינורי כתלות באורך צינורות הארכה. ככלל, את ההגדלה אתה יכול להשיג באמצעות צינורות הארכה ביחס לאורך המוקד של העדשה בה אתה משתמש, והחישוב פשוט:
אורך הצינור ÷ אורך מוקד = הגדלה נוסף
לדוגמה, אם נשתמש בשני צינורות הארכה 25 מ"מ על עדשה 50 מ"מ מאקרו (1:1), אז ההגדלה שלך יהיה 2:1 (פי 2 מגודל טבעי) כי העדשה שלך כבר היה 1:1 (מתוקף היותה עדשת מאקרו אמיתי) ואז הוספנו עוד 50 מ"מ (שתי יחידות של 25 מ"מ) אשר זהה אורך המוקד של העדשה שלך, מוסיף עוד הגדלה פי 1.

פילטר תקריב: מלבד עדשת מאקרו אמיתי, פילטר תקריב הוא הקל ביותר לשימוש, אבל מספק את ההגדלה הנמוכה ביותר. פילטר תקריב מתברג על החלק הקדמי של העדשה ופשוט מגדיל את מה לפניו, כמו סוג של משקפי קריאה על העדשה שלך. פילטרים אלו מגיעים במגוון רחב של "כוחות" ומיוצרים על ידי יצרנים שונים. פילטרים אלו, באים בגדלים שונים כדי להתאים למגוון רחב של עדשות. הערה: לא לבלבל עם "טלה-קונוורטר", אלו מכפילים, אשר כשמם כן הם, מכפילים את אורך המוקד של העדשה. פילטרי תקריב אינם משנים אורך המוקד, הן משמשים רק כדי לעזור להגדיל מה שנמצא מול העדשה, ולא משמשים כ - "זום" נוסף לעדשה.


הבנת מגבלותיו של מאקרו

כמו שאומרים, "אתה לא יכול לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", וכמו בכל נושא אחר גם בצילום מאקרו זה נכון. ככל שההגדלה גדלה היא תבוא על חשבון עומק השדה. עומק השדה זה מושג המציין "כמה" מהתמונה בפוקוס חד. קיים יחס הפוך בין ההגדלה לבין עומק השדה כלומר, ככל שההגדלה תגבר נקבל עומק שדה מצומצם יותר עד כדי חלקי מילימטרים. חישובי האופטיקה שמאחורי קביעה זו מורכבים למדי ותלוי בעדשה, בחיישן, במרחק בינהם וכמובן במרחק לנושא. אני אבחר להשאיר את זה ככה ולא להיכנס עמוק מידיי לחישובים פיזים אופטיים. מגבלה נוספת על הגדלה גבוהה היא רעידה של המצלמה אשר עולה עם ההגדלה (וגם עם משקל של הציוד). אם ניסתם פעם לפקס על ציפור או בעל חיים עם עדשת טלה אז וודאי מוכר לכם הרעד הבלתי נשלט גם כשהפסקתם לנשום הרעידות העדינות ביותר ביד שלנו הופכות לבלתי נסבלות עם עדשת 300 מ"מ ויותר אותו אפקט קשה ומטריד מופיע עם ההגדלה. קשה מאוד להחזיק את מצלמה יציבה לגמרי בגלל משקלה, אורך העדשה עם טבעות הארכה וההגדלה. עניין הייצוב הופך קריטי כאשר כל רעידה ולו העדינה ביותר תגרום לאיבוד הפוקוס בגלל עומק השדה שלעיתים קרובות יורד מתחת למילימטר. אם כן, ברכישת עדשת מאקרו כדאי להשקיע העדשה בעלת מייצב אופטי. בעדשות החדשות והמתקדמות המייצב "מחזיק" 4 סטופים מלאים!!! קושי נוסף בצילום המאקרו, בייחוד בצילום מאקרו "קיצוניים" (בהגדלות פי 2 ויותר) היא ההמתקדות בחלק המעניין בחרק ובו בזמן להציג את הטקסטורות המיוחדות של גוף החרק הכנפיים והצבעים המיוחדים של החרק. אתן כאן כלל אצבע פשוט התמקדו בעיניו של החרק, עיני החרק בדרך כלל יספקו את התמונה הדרמטית שתלכוד את עיניי הקהל. 


הטו את אור

ישנן שתי דרכים טובות להטות את הכף לטובתך בעת צילום מאקרו. הראשונה היא לעשות שימוש טוב בפלאש אלקטרוני חיצוני. אמנם יש כמה חסרונות בשימוש במאקרו פלאש , כגון האפשרות של סנוור, השתקפויות, או רקע לא טבעי וחסום, סיכונים אלו מתגמדים לעומת היתרונות של עומק שדה מוגדל שהפלאש שיאפשר לך באמצעות הגדלת את מהירות תריס וסגירת הצמצם . ככלל, כאשר אתה שולט באור, אתה שולט בצילום.
מבזקים אלקטרוניים עשו כברת דרך ארוכה מאוד, במונחים של צילום מאקרו.יצרנים רבים מציעים מערכות פלאש מאקרו מושלמות שהופכות את הצילום והשליטה באור קל יותר מתמיד. היום ניתן לקנות מערכת פלאש לצילום מאקרו הבנויה מפלאש טבעת המורכב על היקיף העדשה ואפילו ניתן לצרף שני פלאשים צידיים משני צידי טבעת הפלאש. מערכת כזו יכולה להיות יקרה ולכן אני ממליץ להשתמש במפזר אור או קופסאת פלאש רכה. קיימים בשוק מפזרי אור גדולים ויעילים במחירים נוחים מאוד. לרוב מפזרי האור מתחברים לפלאש חיצוני אבל ניתן למצוא כאלו המתחברים לפלאש (הקופץ) הפנימי של המצלמה. כפי שציינתי ה"סיכונים" בשימוש בפלאש מתגמדים לעומת היתרונות שבו אך גם את הסיכונים האלו ניתן להפחית ולצמצם בצורה ניכרת בעזרת שימוש במשדר מקלט להפעלת הפלאש. ניתן לקנות יחידת משדר המתחברת למצלמה ויחידת מקלט המתחברת לפלאש וכך להזיז את את הפלאש לזווית שאיינה פרונטלית ולא תבזיק חזרה סינוור לתוך העדשה.


כל הזכויות שמורות. כל העתקה או שימוש מסחרי במאמר אסור ללא הסכמת המחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה