מבוא לצילום נוף
מחבר: יאיר חן
כולנו חווינו את החוויה, נסיעה בדרך נוף יפיפיה, בכל נקודה בה הנוף עוצר נשימה, עוצרים, נושמים את היופי הטבעי וכמובן מוציאים את המצלמה כדי ללכוד את היופי הטבעי הנהדר, לרשום ולתעד את המראות הניפלאים מהדרך.
הטיול נגמר, מגיעים הביתה, והדבר הראשון שעושים מעבירים את התמונות מהמצלמה למחשב ויושבים להסתכל בתמונות רק כדי למצוא תמונות שטוחות משעממות. כל האלמנטים שריתקו אותנו בטיול שהיינו שם, כאן בתמונה לא מצליחים להעביר את התחושה שחווינו שם, למה?
כאשר אנו מסתכלים על הנוף, עינינו נודדות באופן סלקטיבי ונוטות להתמקד באלמנטים שאנו מוצאים מושכים ומעניינים. שדה הראייה שלנו רחב מאוד וכולל הרבה מאוד אלמנטים שונים במבט אחד על נוף טבעי, אבל לעיניים ולמוח שלנו יש את היכולת להתעלם מכל פרט מיותר ולהבליט את הפרטים מפתים ביותר. עדשות וחיישנים או סרט אינו יכול לעשות זאת בכוחות עצמם. הם זקוקים לעזרה, אנחנו הצלמים, אנחנו בעצם המוח שמחובר ומפעיל את המצלמה, ביכולתנו להבליט אובייקטים מענינים ולהתעלם מאלו שמיותרים לטעמנו.
הזמן הוא ההשקעה החשובה ביותר שאתה יכול לעשות כדי לקבל תמונות נוף טובה. כאשר אתם מגיעים למקום שמעולם לא ביקרם קודם, השקע זמן בהתבוננות. כן, השאירו את המצלמה בתיק והתבוננו סביבכם. נסו למצוא נקודות תצפית שונות. קח מצפן כדי לצפות איפה השמש תזרח או תשקע. נסו לדמיין כיצד ייראה המקום בסוגים שונים של אור. זה יכול לקחת קצת זמן ותרגול אבל דיי מהר תתרגלו לחשוב בצורה הזו ולצפות את האור או הזווית שתעניין יותר. לדוגמא, בערוץ נחל המתפתל ממזרח למערב באמצע היום, כאשר השמש מדרום, ההצללות בגדה הדרומית של הערוץ יהיו חשוכים וקשים לחשיפה טובה בזמן שאור רב נופל על הגדה הצפונית לכן אולי כדאי לחכות לזמן שקיעה או זריחה בה האור יפול בצורה כמעט מאוזנת על שתי הגדות. דוגמא נוספת יכולה להיות ההבנה שביום מעונן חלקית נקבל שמיים דרמטיים יותר בצילום נוף ואולי כדאי לחזור לאותו מקום בסתיו במקום בשיא הקיץ. בכל אופן, הצפיה וההתבוננות תביא אתכם לחשוב, והמחשבה תביא אותכם לפריים טוב יותר
נושאי הנוף
מים זורמים
אם נהר או נחל זורם דרך הנוף אותו אתם מצלמים, עליכם לחשוב על אופיו ואיך להעביר את הדמות בתמונה. נהר גדול, איטי נראה ומרגיש שונה מן הזרם המהיר של יובל הפשרת שלגים בהר. המים יכולים להיות מרכז העניין בתמונה, או שהוא יכול לשמש כמרכיב בקומפוזיציה של התמונה. ניתן להשתמש במים כקו מוביל אלכסוני כקו אופקי, או בכלל כצורה המשלימה אלמנטים אחרים בתוך המסגרת שלך
תסתכלו היטב על ההשתקפויות במים. אתה יכול להשתמש בהשתקפויות על מנת לשפר את התמונה בצבעים של עלי שלכת משתקפים, למשל. אלמנטים אחרים המשתקפים יכולים להיות רק מסיחים שמסיטים את מבט הצופה מנושא התמונה.ייתכן שתצטרכו להסתובב קצת כדי לכלול או לסלק אלמנטים שונים בתוך המים או מחוץ להם או לחזור כאשר השמש נמצאת בזווית אחרת. שימוש במסנן מקטב יכול להיות מאוד יעיל כדי לסלק חלק מהשתקפות ולהגדיל את הניגודיות.
השימוש בפלגי מים כנושא מאתגרים לא מעט צלמים, איך להעביר את הזרימה של המים בתמונה דוממת, איך ליצור בתמונה תחושה של תנועה. פלגי המים כנושא יכול להיות נושא לא קל. הקומפוזיציות המרשימות באמת משקפות מדידה מדוייקת של התנועה וחשיפה מאוזנת. אם כן, רבים מכם כבר ניחשו, כדי לתת תחושה של תנועה וזרימה של פלג המים יש צורך בחשיפה ארוכה, אבל זה לא כל כך פשוט. כיוון שקציפת הזרימה לבנה ניתן בקלות "לשרוף" את החלקים הזורמים בתמונה ולקבל כתם לבן ולא ברור בתמונה ומצד שני אם נחשוף קצר מידי נאבד את תחושת התנועה. אז איך בכל זאת, הסוד הוא פילטר נטורל, זהו פילטר המתברג לקצה העדשה, בדומה לפילטר יו ווי, ומכהה בצורה טיבעית את הסצנה. קיימים פילטרים טבעיים בדרגות כהות שונות, כך שגם באור יום מלא ניתן לחשוף חשיפות ארוכות מבלי "לשרוף" את החלקים הבהירים בתמונה.

פלג מים בנחל הבניאס. חשיפה ארוכה (1.5 שניות) שימוש בפילטר טבעי דרגה 8
יערות
צילום יערות או צילום ביערות מציב שורה שלמה של אתגרים. ראשית, יש לחשוב על אופיו של היער שאתם רוצים לצלם ולשקף לצופה בתמונה, ההרגשה שאתם רוצים להעביר בתמונה, האם אתם רוצים להעביר רגש קודר, או מואר ומאוורר? האם יש תכונות מיוחדות אשר יסייעו להביע איך אתם מרגישים? כדי לתת מבט קודר אפשר לשקול שימוש בצילום מונוכרומטי (שחור/לבן) ולצלם בחשיפת חסר כדי להעמיק את ההצללות. כדי להעביר מבט מואר מאוורר וצבעוני כדאי להשתמש בעדשה רחבה שתרחיב את הרווחים שבין העצים. ניתן גם לשקול שימוש בטכניקת "תמונת טווח דינאמי רחב" כדי להאיר את ההצללות ולא לשרוף את החלקים המוארים.
כמו עם כל תצלום, יש צורך למצוא נקודת עניין, נושא. זה עשוי להיות גזע עץ מעט שונה, שביל מתפתל או דרך יער מעניינת או כתם של צבע על שיח פורח. מה שזה לא יהיה, יש צורך בקומפוזיציה תומכת שתוביל את הצופה אל הנושא. חפש פסי האור החודר את עלוות העצים או נקודה אחת על הרצפת היער המוארת ישירות ע"י השמש.
בין אם אתם מצלמים לכיוון יער או מצלמים בתוך היער, חפשו דפוסים, קווים, ואלמנטים אחרים של קומפוזיציה שאתם יכול להשתמש בהם. נסו הן עדשות רחבות וגם עדשות טלסקופיות.עדשה רחבה הצופה אל העצים תגרום להם להמריא בזמן שעדשת טלה תדחוס שורה של גזעי עצים ותשטח את המרחק ביניהם. נסו לשכב על הארץ להישיר מבט מבעד לענפים, לטפס על עץ (בזהירות) כדי לחפש דפוסים בשבילי היער השביל.

שביל המתפתל לו ביער.
מישורים
המרחבים הפתוחים, מישורים ושדות הם בין נופים הקשים ביותר לצילום כי לעתים קרובות חסר להם נקודת העניין הברורה. ברוב המקרים, ההיקף עצום של הסצנה הוא אחד הדברים שאותם אתם מנסים לתקשר. למרות זאת, זיכרו כי הצופים צריכים משהו להתמקד בו. חפשו אלמנט מיוחד למקום הזה והשתמשו בו כנקודת עניין ובעזרתו נסו להעניק למקום תחושה של קנה מידה. אתם הרי לא רוצים שעיניו של הצופה ישוטטו ללא מטרה סביב המסגרת. נסו להשתמש בכל מה שעשוי להיות זמין בסביבה כדי להוביל את הצופה אל נושא התמונה כמו, כביש מתפתל, זרם של יובל, נחל או נהר, קו, גדר מזח וכו'
כמו שלכל יער יש אישיות משלו כך גם לכל מישור אישיות משלו ולכן אל תתעצלו, חפשו עד שתמצאו זווית וקומפוזיציה המשקפים את המישור כפי שאתם רואים אותו. נסו לחשוב מהי התכונה החשובה ביותר של המקום המסוים הזה? תחשבו על השמים, אתם רוצים הרבה או קצת מהשמיים? שמיים כחולים אולי הם הדרך הטובה ביותר לשקף את האופי של מישור אחד בזמן ששמי סערה קודרים מתאימים לאחר. זיכרו את הכלל של שלישים, אם השמיים חשובים, חלקו את התמונה לאורך האופק לפי חוק השלישים.

מישור. העץ נותן פרספקטיבה לגודל המישור
מדבריות
חפשו דרכים כדי להראות את האופי המחוספס ואת היופי של המדבריות. באמצע היום תוכלו לראות גלים הנגרמים על ידי החום הרב במדבר. באמצעות עדשה ארוכה תוכלו לדחוס אותם ולקבל תמונות דרמטיות שמשדרות "חם". מדבריות הם גם מקומות מצויינים עבור תמונות של כוכבים, אין לחות ובדרך כלל אין זיהום אור מתאורת ישובים בסביבה המקשה לראות את הכוכבים, כך שנראה כוכבים רבים יותר ומבריקים במיוחד. שמו לב לזמני מופע הירח, אור הירח גם הוא יכול להשפיע על ראות הכוכבים. עיקבו אחר השינויים בצבע החול לאורך היום עם הזווית השונות של השמש. חישבו על דרכים ללכוד את המאפיינים של המדבר. צלמו רחב בדרך כלל זו הדרך הטובה ביותר לשקף שממה ומדבר, בו בזמן שתקריב של צמח אחד הנאבק לשרוד בצד דיונה צחיחה מייצג מדבר בצורה טובה לא פחות.
תחשבו איך לכלול את השמש בתמונה, זו דרך ניפלאה לשקף מדבר, צחיח, חם, קשה ויבש. שימו לב שצילום השמש אינו פשוט. ביום בהיר, השמש בהירה, כך מד האור של של המצלמה נוטה לחשוף פחות מדי כל דבר אחר בפריים. לכן, צלמו במצב ידני, או קחו קריאה של מד האור מהשמיים בצד הנגדי לשמש וללא השמש בפריים, ניתן להחזיק חצי לחיצה כדי לשמר את נתוני החשיפה, ואז לבנות את הפריים מחדש לפני שאתם מצלמים. דרך נוספת היא ללחוץ על כפתור נעילת חשיפה בזמן מדידת האור ואחר כך בניית הפריים וצילומו עם נתוני החשיפה השמורים. המצלמה דיגיטלית מאפשרת לבדוק את התמונות לאחר הצילם ותיקון מיידי בצילום נוסף. עדשות רחבות זווית עושות את העבודה בצורה הטובה ביותר מפני השמש מהווה חלק קטן יותר מהפריים אבל עדשות רחבות רגישות להבהקה (פלייר) וכאן שוב נכנס היתרון של המצלמות הדיגיטליות שאפשר לראות את פלייר בזמן הפריימינג של התמונה או לאחר צפייה בתוצאה. הדרך הפשוטה ביותר להיפטר מפליירים היא פשוט להצל על העדשה בזמן הצילום, קצת קשה בעדשות מאוד רחבות אבל אפשרי.

כביש סדוק מהחום הכבד במדבר
חופים
דמיינו את הסצנות השונות הללו:
· אי טרופי שקט עם מים בצבע טורקיז המלחכים את החול הלבן שעל החוף
· גלי סערה המתנפצים על חוף בניו אינגלנד
· חוף בעיירת נופש מאוכלס בצפיפות ע"י נופשים, ספורט מים, טיילת והמוני מתרחצים
הסצנות האלו שונות כיום מלילה ודרושות גישות שונות בצילום בכל אחד מהם. לכן, חישבו איזה חוף אתם מצלמים, כיצד ניתן להעביר את הסצינה בצורה הטובה ביותר ? מה השעה ביום, מה מזג האוויר, ומה העונה המתאימה ביותר עבור הסצנה כדי להדגש את מאפייניה? אלו הן השאלות שכדאי לשאול את עצמכם תוך כדי צפיה והתבוננות בזמן בחירת נקודת המבט הנכונה להרכבת הקומפוזיציה לפני הצילום. כל קו חוף שונה באופן כלשהו ממשנהו, חישבו כיצד ניתן להציג את ההבדלים בתמונות שלכם.
כשיש לכם רעיון לגבי האופי של החוף, חפשו אלמנטים שניתן להשתמש בהם כדי לחזק את התחושה שאתם מחפשים להעביר. עצי דקל יכולים ליצור מסגרת טובה בחוף טרופי. רסס גלים המתנפצים על הסלעים מוסיף דרמה לחוף הסלעי. כמו במדבר, היו זהירים מפני חדירה של חול לחות ומליחות למצלמה, אלו יכולים לקצר את חיי המצלמה בצורה משמעותית. בצילום בחופים בעונת החורף כאשר הרוחות נושאות את הלחות המלוחה והחול הלח אפשר וכדאי להשתמש כיסוי נגד גשם ולהסיר את מכסה העדשה רק בזמן הצילום.
כרגיל כמו בכל צילום גם בצילום חופים נסו לשכב ולצלם קרוב מאוד לקרקע ובעזרת עדשה רחבה נסו להבליט את הצדפים או את הטקסטורה של החול אל מול המרחבים של החוף והים. השתמשו בעדשה טלה ונסו לדחוס את אנשים הרבים על החוף לצמצם ולשטח את המרווחים בינהם כדי ליצור תחושה של חוף הומה אדם. חפשו אנשים משחקים על החוף, מטקות, כדורגל, כדורעף או ילדים שבונים ארמון בחול וצרו קומפוזיציה סביב ההתרחשות. נסו לחדש בזווית מיקום גובה ואפילו פריימינג במצב פורטרייט.

חוף הים בקו-סאמוי
הרים
גם בצילום הרים נעצור ונתבונן, האם ההרים סלעים ומחוספסים או שחוקים וחלקים, האם הנוף מאיים או קסום? מה התחושה אתם מקבלים מהם? חפשו אלמנטים שיחזקו התחושה שלכם ונסו להעביר אותה גם לצופה. מה הקומפוזיציה שתשקף את התחושה, מה היא זווית המתאימה ביותר ומה היא זוית האור שתבליט טקסטורות או אולי תסתיר אותן, מה מזג האוויר המתאים ביותר? חפש את הפרטים והאלמנטים שיוסיפו את הסיפור לקומפוזיציה שאתם רוצים לשקף.

הרים מושלגים בדרום מערב קנדה
כל הזכויות שמורות. כל שימוש או העתקה של המאמר או התמונות אסור ללא הסכמת המחבר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה